• امروز جمعه یکم آذر 1398 

مقالات سازمان اوقاف

گروههای مقالات
مطالب ویژه

سامانه تدارکات الکترونیک

ارتباط با مدیر کل

خدمات غيرحضوري

سامانه شکايات

وقف در اسلام نشانه تکریم انسان است

وقف در اسلام نشانه تکریم انسان است

وقف و اهل بیت علیهم السلام

 چهارشنبه 11 شهریور 1394   1173  0      

بی تردید مسئله وقف در اسلام از جایگاه بلند و رفیعی برخوردار است ،و یکی از بهترین سنتهای خیر و نمونه اعلای باقیات و صالحات و پرسود ترین معامله در مسیر زندگی انسانی است که دست رنج عمرش را در این بانک الهی ذخیره کند،و تا قیام قیامت،از سود حاصله آن بهره مند باشد.

وقف سنتی است که بهمراه اسلام متولد شده است،بهمراه اسلام در طول تاریخ رشد کرده و بعضا"مظلوم واقع شده و دچار دگرگونی گشته.

وقف در اسلام نشانه تکریم انسان است زیرا که فرموده اند،(جعل الواقف کنص الشارع)واقف هر نوع وقف مقبول کند،عمل به آن الزامی است و چنانچه عمل بدستور پیامبر الزامی است،تخلف از وقفنامه جرم و گناه است،چنانکه از دستورات امام معصوم جرم و گناه است[گرچه در حقیقت آنهم از دستورات معصومین علیم السلام است]اما بهر حال نشانه عظمت وقف و تکریم واقف و ارزش موقوفه است،لذا فرموده اند امضاء واقف حکم امضاء شارع را دارد ،رعایتش واجب و تخلف از آن حرام است،و براستی که انسان در فرهنگ وقف بکجا میرسد،و نهاد وقف انسان را بکجا سیر میدهد!!!

وارث اموال فرد ،اولاد و بستگان او هستند،وارث اموال واقف همه مستحقین و موقوف علیهم مشخصا"تا آخر دنیا هستند و در این راستا که گفته اند وقف میراث جاودانه است استمرار ثمره عمر آدمی است.

سزاوار است که با تلاش و تحرک مجدد ،این میراث مقدس گذشتگان زنده گشته و فرهنگ وقف داری و موقوفه بروی احیاءمجدد شود.و در این راستای اجرای این تکلیف اداره اوقاف استان سیستان و بلوچستان برآن شد که نمونه ای از رهنمودها و عملکرد پیشوایان بزرگ اسلام را در یک تابلو بطور اختصار گرد آورد و به ایثار گران عاشق ولایت تقدیم کنید.و امید است که همدلی و همکاری همه انسانهای آگاه و متعهد وارسته و حمایت مجموعه مسئولین محترم و دست اند کار وتقویت«ستاد عالی احیاءموقوفات استان »موقف به انجام خدمات بیشتری در آینده باشیم.

و مصمم هستیم که به9 فضل الهی از این تاریخ بطور مسلسل گوشه ای از عرصه های وقف در اسلام و ایران و استان در ابعاد مختلف دراین نشریه تجزیه و تحلیل کنیم،و با ارائه اعداد عملکرد وقف و اوقاف ،قدمی هر چند ناقص در این راستا برداریم.

و همینجا مصرانه استدعا می کنیم،از همه صاحب نظران،دانشمندان،علماء و روحانیون،مسئولین و مردم که در این جها مقدس در جهت احیاء حقوق از دست رفته موقوفات ،این اداره را یاری فرمایند.

                                          *          *         *

از درسهای والا و برجسته و در عین حال ناضشناخته زندگی ائمه معصومین سلام اله علیهم اجمعین یکی هم مسئلهموقوفا و صدقات جاریه آنها است .و بسیاری از افراد حتی شیعیان و مطلعین از ایت جهت بی اطلاعند که همه پیشوایان اسلام در زندگیشان خود عامل به وقف و متعهد به موقوفات بوده اند ،سنت وقف در اشکال مختلف بصورت یک سیره جاریه مستمر و متداول دست بدست از زمان پیامبر (ص)تا امام مهدی(عج) جریان داشته ،و عموما"علاوه بر آنکه خود متولی موقوفات بودند ،وقفنامه ای زیبا نوشته اند و از وقف و صدقات جاریه احادیثی فرموده اند.

که در این گفتار بطوراختصار و به نحو گذرا و فشرده مسئله وقف را از دیدگاه چهارده معصوم علیم السلام در حد توان یک نشریه نقل میکنیم.و بدیهی است که این خود یک بحث گسترده و عمیق می طلبد که امید است انشاءاله با همت اندیشمندان اسلام بیش از پیش تحقق یابد:

*پیامبر اسلام(ص):

بی شک اولین واقف در اسلام شخص نبی اکرم است که بهمراه گسترش فرهنگ اسلام سیره صدقات جاریه را نیز پایه گذاری فرموده در سال سوم هجرت هفت بوستان و مزرعه و آبادی را بنام "بساتین السبعه"که به آن حضرت هبه شده بود وقف کردو تولیت آنرا به حضرت زهرا(س)واگذار فرموداین بوستانها از نخستین موقوفاتی است که در اسلام بوجود آمده است.

                                                            ستدرک الوسائل جلد2 صفحه511

در کتاب بحارالانوار پنج صفحه تحت عنوان «باب صدقات و اوقاف رسول اله»موضوع موقوفات و صدقات پیامبر خدا (ص)اختصاص یافته است.

در کتاب مستدرک الوسائل الشیعه جلد 2 صفحه511 از قول امام صادق (ع)روایت شده که فرمود :«تصدق رسول اله به اموال جعلها وقفها»یعنی:رسول خدا اموالی را صدقه قرار داده و همه را وقف فرمود.

و در روایات مستند دیگر از امام رضا(ع)درباره اموال پیامبر خدا سئوال شد آن حضرت فرمود«انما کانت وقفها فکانه رسول اله یاخذ الیه منها ما ینفق علی اضیافه»بحار الانوار جلد22 صفحه260،یعنی:پیامبر اموال خود را وقف فرمود،هقت رقبه موقوفه داشت که هزینه مهمانهایش را از همان موقوفاتش تامین میکرد.

*حضرت فاطمه(س):  

این نوشته ای از فاطمه دختر محمد (ص)نسبت به تکلیف اموالش که آنها را وقف قرار داده و از ثمره اش در هر سال در ماه رجب انفاق در راه خدا داده شود و نوشتم که تولیت در اصل بعهده علی(ع) میباشد که این موقوفات را با موقوفات پدرم هم یکی نموده و یکجا به آن عمل کند و تولیت این موقوفات را بعد از خودش بفرزندانم حسن و حسین (ع) منتقل نماید،و مصرف آن را در دست خود ایشان قرار دادم که هر طور مصلحت بدانند در راه خدا منصرف کنند.

                                                          مستدرک الوسائل جلد2 صفحه512

 

 

 

 

 

                                             

   

برچسب ها  

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر